افتتاح جشنواره برلین و غیبت فیلم های ایرانی در بخش مسابقه
نوشته شده توسط : abbuse
جشنواره فیلم برلین، سال گذشته

اصغر فرهادی که سال گذشته به خاطر جدایی نادر ازسیمین خرس طلایی این جشنواره را بر، امسال در ترکیب هیات داوران حضور دارد

جشنواره جهانی فیلم برلین که سال گذشته مهمترین جایزه اش یعنی خرس طلایی را به جدایی نادر ازسیمین ساخته اصغر فرهادی اهدا کرد، امسال در حالی کار خود را آغاز می کند که هیچ فیلمی از سینمای ایران را در بخش مسابقه خود نپدیرفته است.

شصت و دومین دوره جشنواره برلین که در کنار کن و ونیز، ضلع سوم جشنواره های رده اول جهانی است، امشب، پنج شنبه، با نمایش فیلم بدرود ملکه من ساخته بنوآ ژاک رسماً افتتاح می شود.

فیلم افتتاحیه

بدرود ملکه من که ظهر روز افتتاحیه، پیشاپیش برای اهالی مطبوعات به نمایش درآمد، افتتاحیه شوق انگیزی را برای جشنواره برلین رقم نزد.

این فیلم به انقلاب فرانسه می پردازد و سعی دارد این بار از زاویه ای متفاوت به آن نگاه کند؛ همه چیز در داخل کاخ ورسای می گذرد و ما تنها اثر انقلاب را بر ملکه و مستخدمان او می بینیم.

فیلم، رابطه کتابخوان ویژه ملکه با او را محور اصلی فیلم قرار می دهد. این فیلم سعی کرده با نزدیک شدن به دنیای یک دختر جوان کتابخوان که پدر و مادرش را از دست داده و حالا همه چیز خود را صرف ملکه کرده، یک رابطه پیچیده را روایت کند؛ رابطه ای که سرانجام ملکه بخاطر عشق اش به دوشس، این دختر جوان را به چند قدمی مرگ می فرستد.

اصغر فرهادی و داوری برلین

ایران امسال با نماینده ای در هیات داوران بخش اصلی، حضور ویژه ای در جشنواره برلین دارد.

اصغر فرهادی که یک بار برای فیلم به خاطر الی برنده جایزه خرس نقره ای این جشنواره و یک بار دیگر برای جدایی نادر از سیمین، خرس طلایی این جشنواره را برده این بار به عنوان داور بحش مسابقه جشنواره برلین انتخاب شده است.

رئیس هیات داوران جشنواره امسال مایک لی، فیلمساز بریتانیایی است که با فیلم هایی چون برهنه و سالی دیگر در جشنواره های جهانی ستایش شده است.

دیگر اعضای هیات داوران جشنواره امسال عبارتند از: فرانسوا اوزون(فیلمساز/ فرانسه)، شارلوت گنزبورگ(بازیگر/ فرانسه، بریتانیا)، آنتون کوربین(کارگردان و عکاس/هلند)، جیک جیلنهال(بازیگر/ آمریکا)، بوآلو سانسال(نویسنده/ الجزایر)،باربارا سوکووا(بازیگر/ آلمان).

سینمای ایران

با اینکه ایران در بخش مسابقه این جشنواره حضور ندارد، در بخش "فروم"، فیلمی به عنوان پذیرایی ساده ساخته مانی حقیقی شرکت دارد. حقیقی و ترانه علیدوستی نقش های اصلی فیلم را بازی می کنند. اولین نمایش این فیلم روز سیزدهم فوریه خواهد بود.

بچز این فیلم بلند، دو فیلم دیگر ایرانی هم در جشنواره برلین حضور دارند. فالگوش ساخته محمدرضا فرزاد، مستندی است که سعی دارد تاریخ سینمای ایران را به شکل موازی با انقلاب ایران دنبال کند و فیلم کنفرانس پرندگان ساخته آذین فیض آبادی به عنوان فیلمی محصول مشترک ایران و آمریکا و آلمان در جشنواره شرکت کرده است.

بخت های خرس طلایی

جشنواره برلین امسال برخلاف آخرین جشنواره کن، چندان بر نام های شناخته شده جهانی تکیه نکرده و شاید سعی دارد به استعدادهای تازه مجال خودنمایی دهد.

از فیلمسازان کهنه کار تنها برادران تاویانی با فیلم سزار باید بمیرد در بخش مسابقه حضور دارد و از نام های پر سر و صدا، تنها بیلی باب تورنتون بازیگر شناخته شده هالیوودی است که با کارگردانی فیلم ماشین جین منسفیلد در بخش مسابقه شرکت کرده است.

فیلم پر سر و صدای ژانگ ئیمو فیلمساز برجسته چینی با نام گل های جنگ در بخش خارج از مسابقه جشنواره برلین به نمایش درمی آید.

سایر فیلم های بخش مسابقه عبارتند از : یک ماجرای عشقی سلطنتی(نیکلای آرسل- دانمارک،چک، آلمان، سوئد)، بازی های بچگانه (آنتونیو چاواریاس- اسپانیا)، کارت پستال هایی از باغ وحش(ادوین-اندونزی، هنگ کنگ، چین، آلمان)، فقط باد(بنس فلیگاف- مجارستان، آلمان، فرانسه)،ممنون(ماتیاس گلانسر/آلمان، نروژ)، تابو(میگوئل گومز- پرتغال، آلمان، برزیل، فرانسه)، امروز(آلن گومز- فرانسه، سنگال)، بدرود ملکه من( بنوآ ژاک- فرانسه، اسپانیا)، خواهر(اورسالا مه یر- سوئیس، فرانسه)، اسیر(بریلانت مندوزا- فرانسه، فیلیپین، آلمان، بریتانیا)، ساحره جنگ(کیم نیوین- کانادا)،باربارا(کریستین پتزولد- آلمان)، خانه برای تعطیلی آخرهفته(هانس کریستین اشمید، آلمان)، متورا(اسپیروس استاتوپولوس-آلمان، یونان)، به خانه آمدن(فردریک ویدو- فرانسه)،دشت گوزن سفید(ونگ کونان- چین).

جشنواره فیلم برلین تا نوزدهم فوریه ادامه خواهد داشت.





:: برچسب‌ها: سان , دوستان ,
:: بازدید از این مطلب : 611
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
هادی در تاریخ : 1390/11/21/5 - - گفته است :
سلام.وبلاگ باحالیه طراحیشم خوشگله خیلی زحمت کشیدی
دعوت میکنم به وبلاگ نوپای منم سربزنید تازه را افتاده به زیبایی وبلاگ شما نیست.ممنون میشم

/weblog/file/img/m.jpg
saeed afshin در تاریخ : 1390/11/21/5 - - گفته است :
سلام دوست خوبم. می خوای تمام ترفندهای کامپیوتر رو بیاموزی و حتی درست کردن سایت ؟؟؟؟بیا پیش ما. راستی از چت روم های میهن چت و مهشر و غیره.... بی زاری؟؟؟ بیا آدرس چت روم ما رو توی وبت بزار. ما یک بنر رایگان برات می سازیم. وشما را در دسترسی سریع که بیشترین بازدید را در روز دارد لینک می کنیم.

www.chat.zxr.ir



www.onetoe.loxblog.com


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: